- Adevărul despre Sabat - https://adevaruldespresabat.ro -

100 de dovezi uimitoare despre Sabat și duminică

De ce să ținem ziua Sabatului? Care este scopul Sabatului? Cine l-a instituit? Când a fost instituit și pentru cine? Care zi este adevăratul Sabat? Mulți țin prima zi a săptămânii, duminica. Ce împuternicire biblică au ei pentru aceasta? Unii țin a șaptea zi, sâmbăta. Ce texte din Scriptură au ei pentru aceasta? Aici sunt dovezile care privesc ambele zile, afirmate clar în cuvântul lui Dumnezeu:

  1. După ce a lucrat în primele șase zile ale săptămânii pentru a crea pământul, marele Dumnezeu S-a odihnit în ziua a șaptea (Geneza 2:1, 3).
  2. Aceasta marchează ziua respectivă ca zi de odihnă a lui Dumnezeu sau zi de Sabat, din moment ce „Sabat” înseamnă zi de odihnă. O ilustraţie: când o persoană se naște într-o anumită zi, acea zi devine ziua sa de naștere. La fel, când Dumnezeu S-a odihnit în ziua a șaptea, acea zi a devenit ziua Sa de odihnă sau Sabat.
  3. Prin urmare, a șaptea zi trebuie să fie mereu ziua de Sabat a lui Dumnezeu. Îți poți schimba ziua de naștere dintr-o zi în alta? Nu. La fel, nu poți schimba ziua de odihnă a lui Dumnezeu cu o zi în care El nu S-a odihnit. De aici înțelegem că ziua a șaptea încă este ziua de Sabat a lui Dumnezeu.
  4. Creatorul a binecuvântat ziua a șaptea (Geneza 2:3).
  5. El a sfințit ziua a șaptea (Exodul 20:11).
  6. El a făcut-o zi de Sabat în grădina Eden (Geneza 2:1-3).
  7. Aceasta s-a întâmplat înainte de cădere. Prin urmare, nu este un tip, pentru că tipurile nu au fost introduse decât după cădere.
  8. Isus a spus că Sabatul a fost făcut pentru om (Marcu 2:27), adică pentru rasa umană, deoarece termenul „om” de aici nu impune vreo limită. Așadar, Sabatul a fost pentru neamuri, la fel ca și pentru evrei.
  9. Este un memorial al creațiunii (Exodul 20:11; 31:17). De fiecare dată când ne odihnim în a șaptea zi, cum a făcut Dumnezeu la creațiune, comemorăm acel mare eveniment.
  10. Sabatul i-a fost dat lui Adam, capul rasei umane (Marcu 2:27; Geneza 2:1-3).
  11. Astfel, prin el, ca reprezentant al nostru, tuturor oamenilor (Faptele apostolilor 17:26).
  12. Sabatul nu este o instituție evreiască, pentru că a fost instituit cu 2.300 ani înainte să fi existat vreun evreu.
  13. Biblia niciodată nu-l numește „Sabatul evreiesc”, ci întotdeauna „Sabatul Domnului, Dumnezeului tău”. Oamenii ar trebui să aibă grijă la felul în care tratează ziua sfântă de odihnă a lui Dumnezeu.
  14. Se face referire clară la Sabat și la săptămâna de șapte zile peste tot în cursul vremurilor patriarhale (Geneza 2:1-3; 8:10,12; 29:27,28 etc.).
  15. Sabatul a făcut parte din legea lui Dumnezeu înainte de Sinai (Exodul 16:4,27-29).
  16. Acolo Dumnezeu l-a așezat în centrul legii Sale morale (Exodul 20:1-17). De ce să-l așeze acolo dacă nu era la fel ca celelalte nouă precepte, despre care toți recunosc că sunt imuabile?
  17. Sabatul zilei a șaptea a fost poruncit de vocea Dumnezeului celui viu (Deuteronomul 4:12-13).
  18. Atunci El a scris porunca cu propriul deget (Exodul 31:18).
  19. El a săpat-o în stâncă, sugerând natura sa nepieritoare (Deuteronomul 5:22).
  20. A fost păstrată cu sfințenie în chivotul din sfânta sfintelor (Deuteronomul 10:1-5).
  21. Dumnezeu a interzis lucrul în Sabat, chiar și în cele mai agitate timpuri (Exodul 34:21).
  22. Dumnezeu i-a nimicit pe israeliți în pustie pentru că au profanat Sabatul (Ezechiel 20:12-13).
  23. Sabatul este semnul adevăratului Dumnezeu, prin care să-L deosebim de zeii falși (Ezechiel 20:20).
  24. Dumnezeu a făgăduit că Ierusalimul va rămâne în picioare pentru totdeauna, dacă evreii vor ține Sabatul (Ieremia 17:24-25).
  25. El i-a trimis în robia babiloniană pentru că au călcat Sabatul (Neemia 13:18).
  26. El a distrus Ierusalimul pentru că au necinstit Sabatul (Ieremia 17:27).
  27. Dumnezeu a pronunțat o binecuvântare specială asupra neamurilor care îl vor ține (Isaia 56:6-7).
  28. Aceasta se regăsește în profeția care se referă în întregime la dispensațiunea creștină (a se vedea Isaia 56).
  29. Dumnezeu a făgăduit să-i binecuvânteze pe toți cei care țin Sabatul (Isaia 56:2).
  30. Domnul ne cere să-l „cinstim” (Isaia 58:13). Aveți mare grijă toți cei cărora vă place să-l numiți „vechiul Sabat evreiesc”, „un jug al robiei” etc.
  31. După ce Sabatul sfânt a fost călcat în picioare „multe veacuri”, va fi restaurat în zilele din urmă (Isaia 58:12-13).
  32. Toți profeții sfinți au ținut ziua a șaptea.
  33. Când a venit Fiul lui Dumnezeu, a ținut ziua a șaptea toată viața Lui (Luca 4:16; Ioan 15:10). Astfel, El a urmat exemplul Tatălui Său de la creațiune. Nu vom fi oare în siguranță dacă vom urma exemplul Tatălui și al Fiului?
  34. Ziua a șaptea este Ziua Domnului (a se vedea Apocalipsa 1:10; Marcu 2:28; Isaia 58:13; Exodul 20:10).
  35. Isus a fost Domn al Sabatului (Marcu 2:28), adică l-a iubit și protejat, la fel cum soțul este domnul soției pentru a o iubi și prețui (1 Petru 3:6).
  36. El a restaurat Sabatul ca instituție a milei, creat pentru binele omului (Marcu 2:23-28).
  37. În loc să abroge Sabatul, El a învățat cu grijă cum trebuie ținut (Matei 12:1-13).
  38. El Și-a învățat ucenicii să nu facă nimic în ziua de Sabat, în afară de ce este „bine” (Matei 12:12).
  39. El le-a spus ucenicilor că Sabatul trebuie amintit în rugăciunile care vor fi făcute la patruzeci de ani după învierea Sa (Matei 24:20).
  40. Femeile evlavioase care au fost cu Isus au ținut cu grijă ziua a șaptea după moartea Lui (Luca 23:56).
  41. La treizeci de ani după învierea lui Hristos, Duhul Sfânt menționează expres „ziua Sabatului” (Faptele apostolilor 13:14).
  42. Pavel, apostolul neamurilor, îl numește „Sabatul” în anul 45 d. Hr. (Faptele apostolilor 13:27). Nu știa Pavel ce spune? Sau ar trebui să credem învățătorii moderni, care afirmă că a încetat să mai fie Sabat după învierea lui Hristos?
  43. Luca, istoricul creștin inspirat, scriind până în anul 62 d. Hr., îl numește „Sabatul” (Faptele apostolilor 13:44).
  44. Convertiții dintre neamuri îl numesc „Sabat” (Faptele apostolilor 13:42).
  45. La marele conciliu creștin din anul 49 d. Hr., în prezența apostolilor și a mii de ucenici, Iacov îl numește „Sabat” (Faptele apostolilor 15:21).
  46. Era ceva obișnuit pentru creştini să aibă întâlniri de rugăciune în acea zi (Faptele apostolilor 16:13).
  47. Pavel a citit din Scripturi la întâlniri publice în acea zi (Faptele apostolilor 17:2-3).
  48. Era obiceiul său să predice în acea zi (Faptele apostolilor 17:2-3).
  49. Cartea Faptele apostolilor oferă o înregistrare a 84 de întâlniri susținute de Pavel în acea zi (a se vedea Faptele apostolilor 14:14,44; 16:13; 17:2; 18:4,11).
  50. Nu a fost niciodată vreo dispută între creștini și evrei cu privire la ziua de Sabat. Aceasta dovedeşte că ei încă țineau aceeași zi ca evreii.
  51. În toate acuzațiile aduse lui Pavel, niciodată nu l-au învinuit de nerespectarea zilei de Sabat. De ce nu au făcut-o, dacă el nu o ținea?
  52. Dar Pavel însuși a declarat expres că a ținut legea: „N-am păcătuit cu nimic nici împotriva Legii iudeilor, nici împotriva Templului, nici împotriva cezarului” (Faptele apostolilor 25:8). Cum ar fi putut să fie adevărat acest lucru dacă el nu ținea Sabatul?
  53. Sabatul este menționat în Noul Testament de 59 ori și întotdeauna cu respect, purtând același titlu pe care l-a avut în Vechiul Testament – „Sabatul”.
  54. Nicăieri în Noul Testament nu este notat niciun cuvânt despre desființarea, încetarea sau schimbarea Sabatului, sau altceva de felul acesta.
  55. Dumnezeu niciodată nu a permis vreunui om să lucreze în Sabat. Cititorule, cu ce autoritate folosești ziua a șaptea ca zi obișnuită de muncă?
  56. Niciun creștin din Noul Testament, nici înainte, nici după înviere, nu a făcut vreo lucrare obișnuită în ziua a șaptea. Găsește un caz de acest fel și vom renunța să mai discutăm pe acest subiect. De ce ar face creștinii moderni altfel decât creștinii Bibliei?
  57. Nu este nicio înregistrare a faptului că Dumnezeu a îndepărtat vreodată binecuvântarea sau sfințirea Sa de la ziua a șaptea.
  58. Din moment ce Sabatul a fost ținut în Eden înainte de cădere, el va fi păzit pentru veșnicie pe noul pământ, după restituire (Isaia 66:22-23).
  59. Sabatul zilei a șaptea este o parte importantă a legii lui Dumnezeu, așa cum a venit ea de pe buzele Sale și cum a fost scrisă de degetul Său pe piatră, la Sinai (a se vedea Exodul 20). Când Isus Și-a început lucrarea, El a declarat în mod expres că nu a venit să strice legea. „Să nu credeţi că am venit să stric Legea sau Prorocii.” (Matei 5:17).
  60. Isus i-a denunțat aspru pe farisei ca ipocriți, pentru că pretindeau că-L iubesc pe Dumnezeu, deși în același timp ei desființau una dintre cele zece porunci prin tradiția lor. Păzirea duminicii este doar o tradiție a omului.

40 de dovezi biblice cu privire la prima zi a săptămânii 

  1. Primul lucru înregistrat în Biblie este lucrarea de creare din timpul duminicii, prima zi a săptămânii (Geneza 1:1-5). Creatorul însuși a făcut această lucrare. Dacă Dumnezeu a făcut pământul duminica, poate fi rău că noi lucrăm duminica?
  2. Dumnezeu poruncește omului să lucreze în prima zi a săptămânii (Exodul 20:8-11). Este greșit să-L ascultăm pe Dumnezeu?
  3. Niciunul dintre patriarhi nu a ținut-o vreodată.
  4. Niciunul dintre profeții sfinți nu a ținut-o vreodată.
  5. La porunca expresă a lui Dumnezeu, poporul Său sfânt a folosit prima zi a săptămânii ca zi obișnuită de lucru pentru cel puțin 4.000 de ani.
  6. Dumnezeu însuși o numește zi de „lucru” (Ezechiel 46:1).
  7. Dumnezeu nu S-a odihnit în ea.
  8. El nu a binecuvântat-o niciodată.
  9. Hristos nu S-a odihnit în ea.
  10. Isus a fost un tâmplar (Marcu 6:3) și El a lucrat în acel atelier până la 33 de ani. El a ținut Sabatul și a lucrat șase zile din săptămână, așa cum toți recunosc. Prin urmare, El a avut multe zile grele de lucru duminica.
  11. Apostolii au lucrat duminica în timpul acela.
  12. Apostolii niciodată nu s-au odihnit duminica.
  13. Hristos nu a binecuvântat-o niciodată.
  14. Duminica nu a fost binecuvântată niciodată de vreo autoritate divină.
  15. Nu a fost sfințită niciodată.
  16. Nu s-a dat nicio lege care să oblige la păzirea ei, așadar nu este călcare de lege să lucrezi duminica. „Unde nu este o lege, acolo nu este nici călcare de lege” (Romani 4:15; a se vedea și 1 Ioan 3:4).
  17. Noul Testament nu interzice nicăieri lucrul făcut duminica.
  18. Nu se oferă nicio sancțiune pentru încălcarea ei.
  19. Nu se promite nicio binecuvântare pentru păzirea ei.
  20. Nu se dă nicio indicație cu privire la felul în care trebuie ținută. Ar mai fi fost așa dacă Domnul Și-ar fi dorit să o ținem?
  21. Nu este niciodată numită „sabatul creștin”.
  22. Nu este niciodată numită „sabat”.
  23. Nu este niciodată numită „ziua Domnului”.
  24. Nu este niciodată numită „zi de odihnă”.
  25. Nu i se dă nicio denumire sacră. Atunci de ce ar trebui să o numim „sfântă”?
  26. Duminica este numită simplu „prima zi a săptămânii”.
  27. Isus niciodată nu a menționat-o în vreun fel, niciodată nu a folosit numele ei cu buzele Sale, din ce ne arată cele înregistrate.
  28. Cuvântul „duminică” nu apare niciodată în Biblie, câtuși de puțin.
  29. Nici Dumnezeu, nici Hristos sau vreun om inspirat nu a rostit niciodată un cuvânt în favoarea duminicii ca zi sfântă.
  30. Prima zi a săptămânii este menționată doar de 8 ori în tot Noul Testament (Matei 28:1; Marcu 16:2,9; Luca 24:1; Ioan 20:1,19; Faptele apostolilor 20:7; 1 Corinteni 16:2).
  31. Șase dintre aceste texte se referă la aceeași primă zi a săptămânii.
  32. Pavel i-a îndrumat pe sfinți să-și vadă de treburile seculare în acea zi (1 Corinteni 16:2).
  33. În tot Noul Testament avem o singură înregistrare a unei întâlniri religioase ținută în acea zi, dar până și aceasta a fost o întâlnire în timpul nopții (Faptele apostolilor 20:5-12).
  34. Nu se face nicio aluzie cum că ei au mai ținut vreodată o întâlnire duminica înainte sau după aceea.
  35. Nu era obiceiul lor să se întâlnească în acea zi.
  36. Nu li se cerea să frângă pâinea în acea zi.
  37. Avem înregistrată o singură ocazie în care s-a făcut aceasta (Faptele apostolilor 20:7).
  38. Frângerea pâinii a fost făcută noaptea – după miezul nopții (versetele 7-11). Isus a sărbătorit-o în seara de joi (Luca 22), iar ucenicii făceau aceasta uneori în fiecare zi (Faptele apostolilor 2:42-46).
  39. Biblia nu spune nicăieri că prima zi a săptămânii comemorează învierea lui Hristos. Aceasta este o tradiție a oamenilor, care contravine legii lui Dumnezeu (Matei 15:1-9). Botezul comemorează îngroparea și învierea lui Isus (Romani 6:3-5).
  40. În final, Noul Testament tace complet cu privire la vreo schimbare a zilei de Sabat sau la sfințenia primei zile.

Aici sunt doar 100 de dovezi biblice directe asupra acestui subiect, care arată concludent că ziua a șaptea este Sabatul Domnului atât în Vechiul, cât și în Noul Testament.*

*Material retipărit după o broșură publicată de Asociația de publicații „Review and Herald” în jurul anului 1885.